آمریکا: نام حوثی ها را از لیست گروه های تروریستی خارج می کنیم

به گزارش مجله سرگرمی، وزارت خارجه دولت بایدن اعلام نمود که این اقدام منعکس کننده دیدگاه ایالات متحده در خصوص حوثی ها و اعمال مذمت بار آنها نیست.

آمریکا: نام حوثی ها را از لیست گروه های تروریستی خارج می کنیم

آمریکا در روز آدینه اعلام نمود که در واکنش به بحران فقر و گرسنگی در یمن نام گروه حوثی های یمن را از لیست تروریستی خود حذف می نماید.

به گزارش خبرنگاران، حوثی ها یا گروه انصارالله یک گروه شیعه زیدیه (5 امامی) هستند که هم اکنون کنترل صنعا پایتخت یمن را در دست دارند. یمن هم اکنون 2 دولت دارد. دولت حوثی ها در صنعا (شمال) و دولت منصور هادی به پایتختی شهر عدن در جنوب این کشور. ایران از دولت صنعا و عربستان سعودی و آمریکا از دولت عدن حمایت می نمایند.

در حال حاضر ایران دولت صنعا را به عنوان دولت مشروع و قانونی یمن به رسمیت می شناسد اما جامعه بین الملل و سازمان ملل متحد، دولت عدن را به رسمیت می شناسند.

مایک پومپئو وزیر خارجه دولت ترامپ در یک تصمیم دقیقه نودی و در آخرین روز کاری خود نام گروه حوثی های یمن را وارد لیست تروریستی آمریکا کرد که یکی از پرانتقادترین تصمیمات این دولت به شمار می آید.

مردم یمن سوار بر موتور در شهر صنعای یمن- 17 بهمن 1399/ عکس: رویترز

سازمان ملل و گروه های بشردوستانه از آن موقع در تا کنون اعلام نمودند که ورود نام حوثی ها به لیست تروریستی، مانع یاری، ارسال غذا و یاری های بشردوستانه به یمن می گردد.

رویترز نوشت: تصمیم خروج نام حوثی ها از لیست تروریستی از سوی وزارت خارجه دولت آمریکا یک روز پس از آن اعلام شد که آمریکا حمایت خود از کارزار نظامی به رهبری عربستان سعودی در یمن را متوقف کرد. این درگیری یک جنگ نیابتی بین عربستان سعودی و ایران به شمار می آید.

یک مرد یمنی در حال فروش لباس های دست دوم در شهر صنعا- 17 بهمن 2021/ عکس: رویترز

این مقام وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت: این اقدام دولت (بایدن) با توجه به پیامدهای بشردوستانه و تصمیم لحظه آخری دولت قبلی انجام می گیرد. وی اضافه کرد: سازمان ملل و سازمان های بشردوستانه اعلام نموده اند که تصمیم دولت ترامپ باعث تسریع بدترین بحران انسانی در دنیا خواهد شد.

سازمان ملل متحد گرسنگی و قحطی در یمن را بزرگترین بحران انسانی در دنیا توصیف نموده و می گوید که 80 درصد مردم این کشور در فقر زندگی می نمایند و نیازمند هستند.

دولت ترامپ پس از قرار دادن حوثی ها در لیست سازمان های تروریستی، گروه های امدادی، سازمان ملل متحد، صلیب سرخ و صادرات محصولات کشاورزی و پزشکی را از مراوده با یمن معاف کرد اما مقامات سارمان ملل می گویند اقدامات اعلام شده کافی نبوده و خواهان لغو کامل این تصمیم بودند.

مردم یمن در حال رفت و آمد در یک بازار در شهر صنعا یمن-17 بهمن 1399/ عکس: رویترز

وزارت خارجه دولت بایدن اعلام نمود که این اقدام منعکس نماینده دیدگاه ایالات متحده در خصوص حوثی ها و اعمال سزاوار مذمت آنها نیست.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در سال 2015 گفته بود که در حمایت از دولت یمن وارد جنگ با گروه حوثی ها شد. مقامات سازمان ملل متحد در کوشش اند تا مذاکرات صلح یمن را احیا نمایند زیرا یمن با بحران مالی و بیماری همه گیر کووید 19 روبه رو است.

بازتاب تصویر دو مرد روی در شیشه ای یک مغازه در شهر صنعای یمن/ عکس: رویترز

کریس موفی سناتور دموکرات امریکا از این تصمیم استقبال کرد و در بیانیه ای گفت: تصمیم دولت قبلی امریکا تحویل غذا و ارسال سایر یاری های بشردوستانه به یمن را متوقف می کرد و مانع مذاکرات سیاسی می شد.

گروه ساختمانی ابان: گروه ساختمانی آبان: مجری بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت میباشد.

منبع: عصر ایران
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 131288

به "آمریکا: نام حوثی ها را از لیست گروه های تروریستی خارج می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا: نام حوثی ها را از لیست گروه های تروریستی خارج می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید