چرا نفت گران شد؟

به گزارش مجله سرگرمی، قیمت نفت برنت که در ابتدای هفته گذشته وارد کانال 60 دلاری شد، در ادامه با توجه به انتظار بهبود تقاضای نفت و همچنین کنترل عرضه از سوی تولیدکنندگان عظیم نفت، بالاتر رفت و به بالای 62 دلار در هر بشکه رسید.

چرا نفت گران شد؟

به گزارش خبرنگاران، قیمت نفت در معاملات هفته گذشته فرایند افزایش داشت و به طور میانگین 5 درصد گران شد، این افزایش قیمت بیش از هر چیز تحت تاثیر افزایش واکسیناسیون و امید اقتصاد دنیای برای رشد است، موضوعی که افزایش تقاضا برای طلای سیاه را به دنبال دارد.

از سوی دیگر، تداوم کاهش فراوری از سوی اعضای اوپک پلاس نیز، عرضه را کنترل نموده و این موضوع تعادل قیمتی را در بازار ها به دنبال داشته است. عراق نیز اعلام نموده که سازمان کشور های صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک پلاس) سیاست کاهش فراوری خود را در نشست ماه مارس بدون تغییر حفظ می نماید، این در حالی است که محتمل است عربستان پس از این ماه و با افزایش قیمت نفت، کاهش داوطلبانه فراوری روزانه یک میلیون بشکه ای خود را متوقف کند.

این در حالیست قیمت نفت برنت که روز دوشنبه هفته گذشته 59 دلار و 34 سنت معاملات خود را آغاز کرد در انتها معاملات روز آدینه و انتها معاملات بازار های دنیای در هفته گذشته با رشدی 5.2 درصدی به 62 دلار و 43 سنت در هر بشکه رسید. همچنین نفت شاخص آمریکا نیز از 56 دلار و 58 سنت به 59 دلار و 47 سنت در هر بشکه افزایش پیدا کرد تا رشدی 4.6 درصدی را ثبت کند.

دو دلیل عمده افزایش قیمت نفت

رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به اینکه افزایش قیمت نفت پیش بینی می شد، اظهارداشت: با توجه به اینکه واکسینه شدن تدریجی بسیاری از کشور ها آغاز شده، این مسئله باعث می گردد که کسب وکار ها به حالت طبیعی خود بازگردند که این موضوع در افزایش قیمت نفت اثرگذار بوده، در این رابطه افزایش مسافرت های زمینی و هوایی در کشور های مختلف باعث افزایش تقاضا برای نفت شده، از سوی دیگر با توجه به آمار هایی که سازمان بهداشت دنیای اعلام نموده مبنی بر اینکه تا سه ماه آینده حدود یک میلیارد نفر واکسن خواهند زد، که این موضوع باعث افزایش تقاضا برای نقت خواهد شد.

وی اضافه نمود: از سوی دیگر با توجه به پروتکل هایی که در سفر ها برای سوار شدن قطار، اتوبوس و هواپیما درنظرگرفته شده، پیش فروش بلیط ها بخصوص برای ماه آپریل آغاز شده که این موضوع می تواند موجبات افزایش فعالیت های مالی را فراهم آورد که این مسئله در رشد تقاضا برای نفت بسیار موثر است، بنابراین یک دلیل مهم صعود قیمت نفت به بالای 60 دلار، بهبود شرایط دنیا در مقابله با ویروس کرونا و بحث واکسن هایی است که این روز ها در خصوص آن حرف های زیادی زده می گردد.

پدیدار گفت: دلیل دیگری که باعث بهبود قیمت نفت شده، انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا است، با ورود او به کاخ سفید تنش های سیاسی در این کشور فروکش کرد، از سوی دیگر بایدن اعلام نموده که دیگر آمریکا بزرگترین فراوریکننده نفت نخواهد بود، او به شرکت های فراوریکننده نفت شیل نیز گفته با توجه به اینکه هزینه فراوری شیل اویل تا 50 درصد از فراوری نفت به صورت عادی بالاتر است، بنابراین فراوری آن به صرفه نیست و با توجه به این مسئله، آن ها فقط به وسیله مخازن عادی خود به فراوری بپردازند، این موضوع تقاضا برای نفت را با افزایش روبرو ساخته است.

این کارشناس بازار دنیای نقت اضافه نمود: در حال حاضر قیمت نفت فعلا در همین محدوده 60 دلار باقی خواهند ماند و برای ماه های پیش رو برای یک بازه یک تا سه ماهه نیز می توان پیش بینی کرد که بهای طلای سیاه تا 65 دلار نیز افزایش یابد، این درحالیست که نفت سبک ایران نیز بالای 60 دلار معامله می گردد، که این موضوع نیز برای کشورمان می تواند از اهمیت بسزایی برخوردار باشد.

وی با اشاره به اینکه کاهش فراوری نفت در آمریکا، با روی کار آمدن دموکرات ها محقق شده است، یادآورشد: با توجه به اینکه فراوری نفت شیل در آمریکا با کاهش بسیار زیادی روبرو بوده، عملا این موضوع آمریکا را از سیاست هایی که در دوران ترامپ حاکم بوده دور می نماید و باعث می گردد که در چهار سال آینده، فراوری نفت در آمریکا با افزایش چندانی همراه نگردد، که این موضوع برای بازار نفت مهم قلمداد می گردد، از سویی قوانین سختگیرانه محیط زیستی دولت بایدن در این زمینه موثر خواهد بود، این قوانین در دوره اوباما نیز وجود داشت و بایدن نیز میخواهد آن ها را در دوره ریاست جمهوری خود نیز ادامه دهد. بازگشت به معاهده آب و هوایی پاریس نیز در این راستا بوده است.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران خاطر نشان کرد: در خصوص شرایط فراوری نیز عربستان از ابتدای سال 2021 حدود میلیون بشکه از ظرفیت خود را کاهش داد، اما در مقابل کشور های اوپک پلاس که روسیه در راس آن ها است، ظرفیت خود را به میزان 500 هزار بشکه در روز افزایش داده اند، اما با توجه به اینکه میزان مصرف در حال افزایش است، باید گقت، قیمت نقت همچنان بالای 60 دلار خود را حفظ خواهد نمود.

هدا بلاگ: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

گیگابلاگ: گیگابلاگ | با سیستم مدیریت محتوای گیگابلاگ همه وبسایت دارن

منبع: فرارو
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 132470

به "چرا نفت گران شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا نفت گران شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید