همایش روزجهانی زن روستایی وعشایری درآذربایجان شرقی برگزار گشت

به گزارش مجله سرگرمی، خبرگزاری خبرنگاران- همایش روز جهانی زن روستایی وعشایری با عنوان چهارمین همایش نقش آفرینی زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدارباحضوردکترجهانگیری معاون اول رئیس جمهور،دکترخاوازی وزیر جهادکشاورزی وخانم دکترابتکار معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری درسالن فجرسازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج وزارت جهادکشاورزی به وسیله ارتباط مجازی با سازمان جهاد کشاورزی استانها برگزار گشت.

همایش روزجهانی زن روستایی وعشایری درآذربایجان شرقی برگزار گشت

به گزارش خبرنگارما در تبریز، در استان آذربایجان شرقی نیز این مراسم بصورت مجازی با حضور مهندس اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و چند تن از مدیران و زنان کشاورز روستایی و عشایری استان برگزار گشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در این همایش با تبریک هفته جهانی زنان روستایی و عشایری گفت: زنان روستایی و عشایر ، زحمت کشان عرصه فعالیت های کشاورزی به مفهوم واقعی هستند و از بدو خلقت این مسولیت را برعهده داشته و همیشه دوشادوش مردان و بعضاً بیشتر از مردان روستایی در بخش کشاورزی ،دامداری ، صنایع تبدیلی و هر فعالیتی که در روستا برای مردان امکان پذیر باشد، فعالیت می نمایند و نقطه قوت این امر هستند.

مهندس اکبر فتحی در ارتباط با گواهی سلامت بعضی محصولات کشاورزی زنان روستایی و عشایر گفت: برای فروش بعضی محصولات کشاورزی که توسط زنان روستایی و عشایری فراوری می گردد، گواهی سلامت محصول احتیاج است که توسط سازمان غذا و دارو صادر می گردد که در کوشش هستیم مسائل و موانع موجود در کسب گواهی را سریعاً حل و فصل کنیم تا زنان روستایی و عشایر بتوانند محصولات فراوریی خود را به فروش برسانند.

وی با تاکید برعلمی و مکانیزه شدن فعالیت های کشاورزی گفت: امروز باید فعالیت های مربوط به زنان روستایی و عشایری نیز با علم و دانش روز و روش های نوین پایه ریزی و اجرایی گردد.

وی اضافه کرد: کشت توت فرنگی توسط زنان روستایی با روشهای سنتی مسلماً زمان بر و زحمت زیادی خواهد داشت اما ترویج و آموزش کشت این محصول با روشهای جدید برای زنان روستایی وعشایر، موجب افزایش در فراوری ، کاهش سختی و افزایش ظرفیت و همه گیر شدن فراوری را به ارمغان خواهد آورد و باعث خواهد شد مردان و زنان دیگر روستایی و عشایر نیز به دنبال فراوری محصولات متنوع کشاورزی خواهند رفت که این نقطه قوت بخش ترویج و آموزش کشاورزی می باشد.

وی با بیان اینکه زنان روستایی و عشایر در تمامی فعالیت های کشاورزی روستایی و عشایری نقش داشته و هر کاری که توسط زنان انجام می گردد با دقت و ظرافت بیشتری انجام می گردد ادامه داد: در کنار آن این سازمان جهاد کشاورزی و حوزه ترویج کشاورزی است که باید تعمیم دهنده بخش های دیگر در راستای رسیدن به جامعه هدف باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه بانوان حدود 300 نفر از همکاران سازمان جهاد کشاورزی و ادارات وابسته و شهرستان ها را تشکیل داده اند گفت: با وجود این تعداد همکار زن، بسیاری از محدودیت ها در امر ترویج و آموزش زنان روستایی و عشایری کاهش یافته و می توانند به عنوان مددکار فعالیت های کشاورزی زنان روستایی و عشایر همکاری داشته باشند.

وی با بیان اینکه شرکت های تعاونی روستایی می توانند در بعضی موارد یاری حال صندوق های زنان روستایی باشند و در بخش بسته بندی و فراوری موثر واقع شوند اضافه کرد: با واگذاری اراضی به صندوق های زنان روستایی و عشایر می توان از مراتع محافظت بیشتری نموده و همچنین صنعت چوب و زراعت چوب را توسعه داد که هم به نظام دولتی یاری نموده و هم کسب و کار خود را توسعه دهند.

مهندس فتحی در پایان با اشاره به بیماری منحوس کرونا و وجود تحریم ها گفت: این موارد باعث شده تا نگاه ویژه ای به بخش کشاورزی وجود داشته باشد و به عنوان فرصتی اساسی تلقی گردد که با استفاده از ظرفیت های موجود ، غذا و محصولات مورد احتیاج کشور را تامین کند و به این منظور باید همه کنار همدیگر بوده و با کوشش مضاعف به ایجاد امنیت غذایی و تامین غذای مورد احتیاج جامعه یاری کنیم.

مشاور امور بانوان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز در این جلسه از صدور اولین نشان پروانه استاندارد تشویقی برای محصولات فراوریی زنان بهره بردار روستائی در استان اطلاع داد وگفت: به همت مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی برای اولین بار پروانه استاندارد تشویقی برای چهار محصول فراوریی زنان بهره بردار روستایی در طی یکسال گذشته صادر شده است.

سرکارخانم مهندس رقیه زرگری گفت: بدنبال اجرای طرح ترویج فرهنگ فراوری و مصرف محصول گواهی شده و استاندارد که از محل اعتبارات ملی تفاهم نامه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و دفتر توسعه فعالیت های زنان روستایی وزارت جهادکشاورزی در سال 98 صورت گرفت، پروانه استاندارد تشویقی برای محصول گوجه فرنگی گلخانه در سطح نیم هکتار بنام خانم صدیقه ظریف اسفهلان از منطقه امند شهرستان شبستر ، محصول گوجه فرنگی در سطح نیم هکتار بنام خانم مریم دلبر گل در بخش صوفیان شهرستان شبستر ، محصول تخمه کدو آجیلی در سطح سه هکتار بنام خانم فاطمه شربیانی از منطقه شربیان بخش مهربان شهرستان سراب و محصول عدس در سطح 20 هکتار بنام خانم معصومه حاجی زاده از شهرستان ورزقان صادر شد.

وی اضافه کرد: این محصولات فراوریی پس از پایش وکنترل مرحله ای و ارایه توصیه های فنی مدیر کنترل کیفی پروژه و پس از ثبت در سامانه پنجره الکترونیکی حد مجاز آلاینده ها و انجام آزمایشات لازم و کسب نشان رعایت حد مجاز آلاینده ها از طرف شرکت بازررسی تاک و دریافت کد تایید 16 رقمی سازمان، به اداره کل استاندارد معرفی گشت و پس از طرح در کمیته علائم اداره کل استاندارد و بررسیهای کارشناسی پیروز به کسب نشان استاندارد تشویقی گشتند.

لازم به ذکر است در این مراسم مدیران عامل صندوق خرد زنان روستایی شهرستانهای تبریز ، شبستر و عجب شیر به نمایندگی از زنان روستایی استان مطالبی بیان نموده و در پایان مراسم از 4 محصول فراوریی زنان بهره بردار روستایی که نشان محصول استاندارد تشویقی اخذ نموده بودند رونمایی و از صاحبان این محصولات تجلیل شد. ایازی خبرنگار خبرنگاران

گروه ساختمانی ابان: گروه ساختمانی آبان: مجری بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت میباشد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 114588

به "همایش روزجهانی زن روستایی وعشایری درآذربایجان شرقی برگزار گشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همایش روزجهانی زن روستایی وعشایری درآذربایجان شرقی برگزار گشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید