نخستین ماژول سکونت پذیر ایستگاه مداری ماه به وسیله نورثروپ گرامن ساخته می گردد

به گزارش مجله سرگرمی، ناسا قراردادی به ارزش 935 میلیون دلار با نورثروپ گرامن امضا نموده است تا ساخت نخستین ماژول سکونت پذیر ایستگاه مداری دروازه ماه (Gateway) را برعهده بگیرد.

نخستین ماژول سکونت پذیر ایستگاه مداری ماه به وسیله نورثروپ گرامن ساخته می گردد

با این قرارداد تحت برنامه کاوش ماه ناسا، پایگاه زیستگاه و تدارکات (Habitation and Logistics Outpost) یا هالو (HALO) به وسیله شرکت نورثروپ گرامن (Northrop Grumman) ساخته خواهد شد. این ماژول یکی از نخستین بخش های گیت وی است که به اسم سکونت گاهی برای فضانوردان و مرکز فرماندهی ایستگاه مداری ماه فعالیت خواهد نمود.

این بندرگاه فضایی دارای یک محل اتصال برای فضاپیمای سرنشین دار اوریون (Orion) و فضاپیماهای باری دراگون ایکس ال (Dragon XL) اسپیس ایکس و بعلاوه ماژول های بعدی است که در آینده به وسیله شرکای بین المللی ناسا اضافه خواهد شد.

هالو بر پایه فضاپیمای سیگنوس (Cygnus) ساخته شده که نورثروپ گرامن از آن برای حمل بار به ایستگاه فضایی بین المللی استفاده می نماید اما برای استفاده به اسم ماژول پایه ای مدارگرد سرنشین دار گیت وی، به طور گسترده با صندلی های اتصال، پشتیبانی از حیات و دیگر زیرسامانه های نو ارتقا داده شده است.

استیو کرین (Steve Krein) معاون ماهواره های غیرنظامی و تجاری نورثروپ گرامن گفت: با استفاده از خط فراوری فعال سیگنوس، نورثروپ گرامن می تواند یک ماژول هالو ارزان و منحصربه فرد را در بازه زمانی لازم ناسا برای پشتیبانی از برنامه آرتمیس (Artemis Program) فراهم کند.

این قرارداد قیمت ثابت، مونتاژ هالو و بعلاوه یکپارچه کردن آن با دیگر ماژول های گیت وی و واحد پیشرانش ساخت ماکسار تکنولوژی (Maxar Technologies) را پوشش می دهد. نورثروپ گرامن بعلاوه طبق این قرارداد مسؤول تهیه ماژول های یکپارچه شده برای پرتاب به وسیله موشک فالکون هوی اسپیس ایکس است و فعال سازی و بازرسی هالو را پس از پرتاب هم برعهده خواهد داشت.

به گفته جان اولانسن (Jon Olansen) مدیر پروژه هالو از ناسا این قرارداد بخشی از قرارداد نهایی است شامل همکاری شرکت هایی از سراسر آمریکا و بعضی شرکای بین المللی خواهد بود.

ناسا طی دو سال گذشته هم طی مجموعه قراردادهایی به ارزش بیش از 1.1 میلیارد دلار با نورثروپ گرامن در پروژه هالو همکاری نموده است. در جولای 2019 ناسا در یک پفراینده تدارکاتی بیان کرد که بر اساس فعالیت های نورثروپ گرامن در سال 2016 تحت برنامه NextSTEP برای توسعه هالو تنها با این شرکت همکاری خواهد نمود زیرا این آژانس نتیجه گرفت که نورثروپ گرامن تنها شرکتی است که طراحی آن برای رسیدن به مهلت معین شده مارس 2024 آماده خواهد بود. در ادامه هم ناسا قراردادی 187 میلیون دلاری با این شرکت برای کار بر روی ماژول هالو منعقد کرد.

طی دو سال گذشته برنامه های ناسا برای ایستگاه مداری گیت وی تغییر نموده است. ناسا در ابتدا پیشنهاد پرتاب جداگانه هالو و واحد نیرو و پیشرانش (Power and Propulsion Element) یا PPE و سپس اتصال آن ها در مدار را ارائه داد اما در سال 2020 این تصمیم تغییر کرد و نتیجه گرفت که اتصال آن ها روی زمین و سپس پرتاب آن ها به وسیله یک پرتابگر باعث صرفه جویی در هزینه ها و بعلاوه کاهش پیچیدگی مأموریت خواهد شد.

هرچند طبق گزارش دفتر بازرسی کل ناسا این تغییر برنامه خودش باعث افزایش هزینه ها و مسائل فنی برای گیت وی شده است. این دفتر بعلاوه هشدار داد که با پرتاب دیرتر از می 2024، ماژول های هالو و PPE در موقعیت مناسب برای پشتیبانی از مأموریت آرتمیس 3 برای فرود بر سطح ماه نخواهند بود.

هم اکنون پرتاب این ماژول های ایستگاه مداری دروازه ماه دچار چالش بیشتری هم شده است. ناسا بیان کرد که پرتاب ماژول های هالو و PPE در نوامبر 2024 انجام خواهد شد. اما از سوی دیگر این آژانس هنوز برنامه آرتمیس 3 را به روز ننموده است. هرچند پیش از این اعلام نموده بود که فضاپیمای اوریون می تواند به جای استفاده از ایستگاه مداری گیت وی، مستقیما به سطح نشین، که در صورت رد اعتراضات مطرح شده، استارشیپ (Starship) اسپیس ایکس خواهد بود، متصل گردد.

با این وجود برای آینده ناسا همچنان انتظار دارد که از ایستگاه مداری گیت وی به اسم یک مرحله اصلی در کاوش پایدار ماه استفاده کند. بین نلسون (Bill Nelson) مدیر آژانس گفت: ناسا بیش از هر زمان دیگری در حال توسعه زیرساخت های اکتشاف انسانی در منظومه شمسی است و ایستگاه مداری گیت وی هم طی همین فرایند به ما در کاوش ماه یاری خواهد نمود. هالو یکی از اجزای اصلی این ایستگاه مداری است و با قرارداد ساخت آن، یک گام به کاوش ماه و مریخ نزدیک تر شده ایم.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از ماژول هالو به اسم نخستین سکونتگاه ایستگاه فضایی گیت وی در مدار ماه

Credit: Northrop Grumman

منبع: Space News

گروه ساختمانی ابان: گروه ساختمانی آبان: مجری بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت میباشد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 151288

به "نخستین ماژول سکونت پذیر ایستگاه مداری ماه به وسیله نورثروپ گرامن ساخته می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین ماژول سکونت پذیر ایستگاه مداری ماه به وسیله نورثروپ گرامن ساخته می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید