فراوری 7 ماهه خودرو های سواری 22 درصد کاهش یافت

به گزارش مجله سرگرمی، با تداوم خودداری وزارت صنعت، معدن و تجارت از انتشار آمار فراوری خودرو در کشور، باز هم صورت های اقتصادی ارائه شده به بورس، ملاک آنالیز تیراژ خودروسازان تا انتها مهر سال جاری نهاده شد.

فراوری 7 ماهه خودرو های سواری 22 درصد کاهش یافت

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، سه خودروساز بزرگ کشور با فراوری 440 هزار و 214 دستگاه انواع محصول سواری طی هفت ماه امسال، کاهش 4/ 22 درصدی را در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته تجربه کردند. با تداوم خودداری وزارت صنعت، معدن و تجارت از انتشار آمار فراوری خودرو در کشور، باز هم صورت های اقتصادی ارائه شده به بورس، ملاک آنالیز تیراژ خودروسازان تا انتها مهر امسال نهاده شد.

خودروسازی در لاین کندرو

آخرین آماری که وزارت صمت از فراوری خودروسازان منتشر نموده، به تیر ماه امسال مربوط می گردد و پس از آن، انتشار گزارش تیراژ ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به کما رفته است. با وجود آنکه خودروسازان کمی تا قسمتی از شوک اولیه تحریم خارج شده و فراوریشان با نوسان منفی کمتری در مقایسه با روز های پس از تحریم طی سال گذشته، روبرو است، وزارت صمت میلی به انتشار آمار فراوری ندارد. از همین رو، طی چند ماه گذشته صورت های اقتصادی ارائه شده به بورس، ملاک آنالیز وضع صنعت خودرو نهاده شده است. بر این اساس، تیراژ خودروسازان در مقایسه با هفت ماه سال گذشته کاهش را نشان می دهد و روندی کند، اما نسبتا باثبات دارد. بعضی خودرو ها که فراوریشان پیش تر متوقف شده بود، در آمار جدید به خطوط فراوری بازگشته اند؛ بازگشتی البته احتمالا موقتی. طبق آمار های منتشره، اما فراوری ماهانه خودروسازان نیز روندی نزولی داشته است. بر این اساس، ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع طی مهر امسال بیش از 56 هزار دستگاه انواع محصول سواری را به فراوری رسانده اند که نسبت به شهریور امسال 5/ 12 درصد کاهش را نشان می دهد. همچنین فراوری محصولات سواری توسط سه خودروساز بزرگ کشور در مهر امسال و نسبت به ماه مشابه سال گذشته نیز 16درصد کاهش داشته است. در بین سه خودروساز بزرگ کشور، اما سایپایی ها توانسته اند لقب پرتیراژترین خودروساز داخلی را کماکان برای خود حفظ نمایند. سایپا که چند ماهی می گردد به خودروساز اول کشور (از جنبه تیراژ) تبدیل شده، طی هفت ماه امسال 204 هزار و 819 دستگاه محصول سواری را به فراوری رسانده تا در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته 4/ 4 درصد کاهش تیراژ را تجربه کند. این خودروساز البته در فراوری ماهانه روندی نزولی داشته، چه آنکه تیراژ 25 هزار و 6 دستگاهی اش در مهر، سبب کاهش 3/ 25 درصدی فراوری نسبت به شهریور شده است. پس از سایپا، ایران خودرو تیراژی 180 هزار و 680 دستگاهی تا انتها مهر امسال از خود به جا گذاشته که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته 30 درصد افت را نشان می دهد. آبی های جاده مخصوص، اما در مهر و نسبت به شهریور با افزایش 5/ 12 درصدی تیراژ روبرو شده اند و این روند صعودی از تیراژ 24 هزار و 398 دستگاهی آن ها حاصل شده است. در نهایت پارس خودرویی ها که در هفت ماه امسال 54 هزار و 715 دستگاه تیراژ داشته اند، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 43 درصد افت نموده اند. پارس خودرو در مهر امسال نیز تنها 6 هزار و 648 دستگاه محصول سواری را به فراوری رسانده تا در مقایسه با شهریور امسال 5/ 25 درصد عقب نشینی کند.

حذف ویتارا و دانگ فنگ

نگاهی، اما به جزئیات آمار فراوری خودرو های سواری در هفت ماه امسال بیندازیم تا معین گردد غول های جاده مخصوص چه افت وخیزی در این بازه زمانی داشته اند. طبق آمار استخراج شده از صورت های اقتصادی ایران خودرو، این شرکت هنوز نتوانسته تیراژ بیشتر محصولات سواری خود را در بازه زمانی تحت آنالیز، از محدوده منفی خارج کند. در بین محصولات ایران خودرو، گروه پژو (به جز پژو 2008) تیراژی 120 هزار و 500 دستگاهی تا انتها مهر امسال داشته که این آمار نشان از کاهش 5/ 24 درصدی پژویی ها در مقایسه با هفت ماه سال گذشته دارد. از آنجا که ایران خودرو آمار فراوری محصولات پژویی را به تفکیک مدل به بورس ارائه نمی دهد، معین نیست مدل های 206، 405، 207 و پارس هر کدام چند دستگاه تیراژ طی هفت ماه امسال داشته اند، هرچند به نظر می رسد سهم 206 از دیگر اعضای خانواده اش بیشتر است.

ایران خودرویی ها، اما آمار پژو 2008 را خارج از خانواده پژو منتشر می نمایند و صورت های اقتصادی آن ها نشان می دهد خودروی موردنظر روندی صعودی در هفت ماه امسال داشته است. طبق آمار، تا انتها مهر امسال چهار هزار و 761 دستگاه پژو 2008 در ایران خودرو به فراوری رسیده که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته 6/ 11 درصد افزایش را نشان می دهد. ظاهرا ایران خودرویی ها به اندازه تمام تعهداتی که برای 2008 ایجاد نموده اند، قطعه ذخیره نموده و به نظر می رسد همه ثبت نام نمایندگان 2008 پیروز به دریافت آن خواهند شد. با اتمام ذخایر قطعه ای، پژو 2008 نیز به جمع خودرو هایی خواهد پیوست که فراوریشان به دلیل تحریم صنعت خودرو کشور، متوقف شده است. از پژو که بگذریم، ایران خودرو در فراوری سمند هم با کاهش فراوری روبرو شده است. بنابر آمار منتشره، این شرکت طی هفت ماه امسال، 21 هزار و 466 دستگاه سمند را به فراوری رسانده و این آمار سبب افت 32 درصدی فراوری محصول موردنظر نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است. در حال حاضر سمند تنها در سایت های مرکزی و مازندران ایران خودرو فراوری می گردد، هرچند در گزارش این شرکت به بورس معین نشده سهم هر یک از این سایت ها از فراوری محصول موردنظر چند دستگاه بوده است. اما آن طور که آمار فراوری منتشره در صورت های اقتصادی ایران خودرو روایت می نماید، این شرکت همچنان در فراوری دنا روندی نزولی دارد. ایران خودرویی ها تا انتها مهر امسال، 15 هزار و 913 دستگاه دنا را به فراوری رسانده اند تا نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته 2/ 38 درصد افت فراوری را به خود ببینند. دنا در دو مدل معمولی و پلاس به فراوری می رسد و هر دو مدل نیز قیمتی بالای 100 میلیون تومان در بازار دارند. افت فراوری دنا در حالی است که دیگر محصول ایران خودرو یعنی رانا توانسته رشد را در کارنامه اش به ثبت برساند. طبق گزارش ارائه شده به بورس، در هفت ماه امسال سه هزار و 447 دستگاه رانا در ایران خودرو به فراوری رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 3/ 43 درصد را نشان می دهد. این رشد به نوعی با کم بودن عدد پایه فراوری رانا در سال گذشته در ارتباط است، چه آنکه این محصول در گذشته آمار ضعیفی داشت، اما چند ماهی می گردد که فراوری آن جان گرفته است.

نگاهی هم بیندازیم به محصولات مونتاژی ایران خودرو، محصولاتی که بعضی از آن ها با خطوط فراوری این شرکت وداع نموده اند. آن طور که گزارش ارائه شده به بورس روایت می نماید، آبی های جاده مخصوص تا انتها مهر امسال تنها 120 دستگاه سوزوکی گرندویتارا مونتاژ نموده اند و این یعنی فراوری محصول موردنظر در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته3/ 94 درصد افت داشته است. ایران خودرو طی چند ماه گذشته حتی یک دستگاه سوزوکی را نیز به مونتاژ نرسانده و بنابراین این محصول عملا با خودروسازی کشور وداع نموده است. در کنار ویتارا، به نظر می رسد دانگ فنگ و ایران خودرو نیز به آخر خط رسیده اند و فراوری این محصول چینی در کشور متوقف شده است. آمار فراوری ایران خودرو در مهر نشان می دهد حتی یک دستگاه دانگ فنگ نیز در این شرکت مونتاژ نشده و بنابراین احتمالا این محصول چینی نیز با آبی های جاده مخصوص وداع نموده است. در بین دیگر مونتاژی های ایران خودرو، اما هایمای چینی تیراژی سه هزار و 287 دستگاهی طی هفت ماه امسال از خود به جا گذاشته است. با توجه به این آمار، هایما افتی 5/ 62 درصدی را نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته به خود می بیند. مونتاژ این محصول فعلا در ایران خودرو ادامه دارد و باید منتظر ماند و دید در آینده نیز تداوم خواهد داشت یا هایما نیز به جمع حذفی ها می پیوندد.

اوج گیری پراید پیش از حذف

به سایپا برویم و ببینیم این شرکت چه آماری در فراوری محصولات خود طی هفت ماه ابتدایی امسال به جا گذاشته است. بنابر آمار ارائه شده به بورس، سایپایی ها در فراوری سراتو که محصولی مونتاژی و تحت لیسانس کیاموتورز کره است، با افت فراوری روبرو شده اند. بر این اساس تا انتها مهر امسال، سه هزار و 630 دستگاه سراتو در سایپا مونتاژ شده که در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، 35 درصد افت را نشان می دهد. با توجه به آمار فراوری مهر ماه که از صفر بودن تیراژ سراتو حکایت دارد، این مونتاژی کره ای نیز در لیست خودرو های حذفی کشور نهاده شده است. در بین دیگر محصولات سایپا، تیبا تیراژی 91 هزار و 6 دستگاهی از خود به جا گذاشته و بنابراین نسبت به هفت ماه سال گذشته 2/ 3 درصد کاهش را نشان می دهد. فراوری پراید، اما روندی افزایشی داشته است، خودرویی که سایپایی ها خاتمه راضی به حذف آن شدند. پراید که قرار است تنها تا تیر ماه سال آینده به فراوری برسد، در هفت ماه امسال تیراژی 157 هزار و 392 دستگاهی از خود به جا گذاشته و در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته 15 درصد افزایش فراوری را تجربه نموده است.

از تیبا و پراید بگذریم و نگاهی هم به محصولات مونتاژی چینی سایپا بیندازیم. طبق آمار، پارس خودرو به عنوان زیرمجموعه سایپا، توانسته تنها 193 دستگاه برلیانس را به فراوری برساند. با توجه به این آمار، برلیانس در مقایسه با هفت ماه سال گذشته 3/ 99 درصد افت فراوری را تجربه نموده است. نکته مهم دیگر در خصوص برلیانس، بازگشت این محصول به خطوط فراوری پارس خودرو است. برلیانس مدت ها بود فراوری نمی شد و بنابراین در لیست حذف شدگان از خطوط فراوری خودروسازی کشور نهاده شده بود، اما آمار فراوری مهر نشان می دهد پارس خودرویی ها آن را بازگردانده اند، چه آنکه 109 دستگاه از این محصول فراوری شده است. این بازگشت البته احتمالا موقتی است و بعید به نظر می رسد فراوری برلیانس تداوم چندانی داشته باشد. یکی از مسوولان پیشین پارس خودرو پیش تر گفته بود قطعات برلیانس در گمرک قرار دارند، اما به دلیل قیمت گذاری دستوری، فراوری این محصول به صرفه نیست. حالا به نظر می رسد پارس خودرویی ها قطعات برلیانس را از گمرک ترخیص و فراوری آن را از سر گرفته اند و برلیانس های فراوریی احتمالا با قیمت حاشیه بازار فروش خواهند رفت.

علاوه بر برلیانس، آریو دیگر محصول چینی گروه خودروسازی سایپا نیز که فراوری آن متوقف شده بود، به خطوط فراوری بازگشته است. سایپایی ها در مهر امسال 154 دستگاه آریو را مونتاژ نموده اند و این در حالی است که به نظر می رسد این محصول نیز سرنوشتی شبیه برلیانس دارد. در واقع بعید به نظر می رسد فراوری آریو نیز دوام چندانی داشته باشد و این محصول نیز احتمالا به طور موقت به خطوط فراوری سایپا بازگشته است. در نهایت، اما چانگان دیگر محصول چینی سایپا، تیراژی چهار هزار و 83 دستگاهی را تا انتها مهر از خود به جا گذاشته که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته افت 50 درصدی را نشان می دهد. اما نگاهی هم به اوضاع فراوری خانواده ال90 تا انتها مهر امسال بیندازیم و ببینیم این محصول فرانسوی چه شرایطی در فراوری طی هفت ماه امسال داشته است. طبق اطلاعات ارائه شده به بورس، در مجموع تیراژ خانواده تندر90 (شامل تندر معمولی، پارس تندر، تندر اتومات و ساندرو) طی بازه زمانی تحت آنالیز به چهار هزار و 82 دستگاه رسیده است. با این حساب، تیراژ این خانواده در مقایسه با هفت ماه سال گذشته 90 درصد افت داشته است. اگر آمار فراوری خانواده تندر90 را به صورت جداگانه آنالیز کنیم، معین می گردد هر دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو با کاهش فراوری این محصول روبرو شده اند. بر این اساس، ایران خودرویی ها با توجه به تیراژ هزار و 162 دستگاهی خود، افتی 7/ 87 درصدی را در فراوری محصولات رنو به ثبت رسانده اند. در پارس خودرو نیز فراوری محصولات خانواده رنو طی هفت ماه امسال به دو هزار و 920 دستگاه رسیده تا نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افتی 1/ 90 درصدی دامان آن را بگیرد. آمار ها می گویند فراوری محصولات رنو در پارس خودرو متوقف شده، اما ایران خودرویی ها 81 دستگاه تندر90 را در مهر امسال فراوری نموده اند.

سفره خانوار های کم درآمد در سال گذشته، کوچک تر از قبل شد

دنیای اقتصاد به آنالیز تغییرات سفره کم درآمد ها پرداخته است: آنالیز داده های بودجه خانوار مرکز آمار نشان می دهد سفره محدود خانوار های دهک اول (کم برخوردار) در سال گذشته، کوچک تر از قبل شده است. مثلا یک پنجم از میزان مصرف گوشت دام دهک اول، در سال 97 نسبت به سال 96 حذف شده است تا میزان مصرف آنها، به کمتر از 400 گرم در ماه برسد. حذف مصرف در اغلب کالا های اساسی خوراکی رویت می گردد. علاوه بر اینها، خانوار های دهک اول در سال 97، اقدام به فروش حدودا 650 هزار تومان از لوازم زینتی و شخصی خود برای پوشش هزینه ها نموده اند.

ابعاد زندگی یک خانوار فقیر به چه شکلی است؟ خانوار فقیر چه مقدار گوشت مصرف می نماید یا چه مقدار هزینه برای تهیه کالایی مانند کفش می تواند بپردازد. دنیای اقتصاد در این گزارش با استناد به داده های بودجه خانوار، نمای آماری از خانوار های فقیر ایران ارائه می دهد.

وضعیت تورمی فقرا

داده های مرکز آمار نشان می دهد شاخص کل قیمت مصرف نماینده برای خانوار های کشور، در طول 7 ماه ابتدایی امسال معادل 5/ 12 درصد رشد نموده است. این مساله نشان می دهد اقتصاد ایران همچنان درگیر شرایط تورمی است. در این بین به دهک های پایین جامعه چه گذشته است؟ تورم دهک های اول تا سوم هزینه ای (دهک های کم برخوردار) در قیاس با تورم کل کمتر بوده و شاخص قیمت برای خانوار های دهک های پایین، کندتر از شاخص کل حرکت نموده است. اما این کندی، قابل اغماض بوده است. چراکه تورم دهک اول معادل 7/ 10 درصد بوده است. شتاب قیمتی در 7 ماه ابتدایی سال 98 برای دهک سوم نیز معادل 8/ 11 درصد ثبت شده که تنها 7/ 0 درصد کندتر از شاخص کل است. پس می توان با تقریب خوبی گفت که فقرا، همپای کل جامعه از تورم آسیب دیده اند و مقدار کمتر بودن تورم، چندان قابل توجه نبوده است. از طرف دیگر، اگر به سبد مصرفی خانوار های دهک های پایین جامعه نگاه کنیم، جنس ضربه تورمی به دهک های پایین، روشن تر خواهد شد.

شوک تحریمی: تعقیب تورم دهک های فقیر جامعه در طول سال های اخیر، یک واقعیت را تصریح می نماید: در اثر شوک تحریمی، دهک های پایین جامعه متحمل تورم قیمتی قابل توجهی شده اند. درحالی که تورم 7 ماهه دهک های اول تا سوم هزینه ای در دو سال 95 و 96، از 9/ 3 درصد فراتر نرفته بود، در سال 97 این عدد به بیش از 30 درصد جهش کرد. این جهش برای خانوار های دهک های پایین هزینه ای، با توجه به سبد کوچک مصرف، سنگین است. در دهک های پایین، عمده سبد مصرف را کالا های اساسی و حیاتی زندگی تشکیل می دهد. جهش یکباره تورم اگر برای دهک های متوسط و بالای جامعه منجر به حذف بخشی از هزینه های غیرضرور یا خدماتی می گردد، می تواند برای دهک های پایین جامعه منجر به حذف بخشی از اقلام ضروری گردد.

آثار تورم

آنالیز آمار و ارقام بودجه خانوار، می تواند نشان دهد که مصرف خانوار های فقیر در خصوص کالا های اساسی، در سال 97 چه تغییراتی نموده است. داده های بودجه خانوار مرکز آمار نشان می دهد که دهک اول، برای خرید گوشت دام معادل 243 هزار تومان در سال 97 و معادل 211 هزار تومان در سال 96 هزینه نموده است. در واقع تحریم ها و تورم باعث شد تا خانوار های دهک اول، پول بیشتری برای مصرف گوشت بپردازند؛ اما گوشت کمتری مصرف نمایند. چراکه در سال 96، با 211 هزار تومان می توانستند در حدود 6/ 5 کیلو گوشت گوساله یا گاو خریداری نمایند، درحالی که در سال 97 با 243 هزار تومان، تنها توانستند 3/ 4 کیلو گوشت برای خانواده خود تهیه نمایند. در نتیجه مصرف گوشت دام خانوار های دهک های پایین از 474 گرم در ماه به 363 گرم رسیده است. به طور کلی رصد مصرف خانوار های دهک اول نشان می دهد که سطح مصرف آن ها در تمامی کالا های خوراکی اساسی با کاهش همراه شده است. متوسط تعداد افراد خانوار در دهک اول هزینه ای در سال گذشته معادل 58/ 2 نفر گزارش شده است. از این رو می توان گفت که در سال گذشته، سرانه مصرف گوشت دام در دهک اول، معادل 140 گرم در ماه بوده است. همچنین هر نفر که جزو دهک اول بوده، در سال گذشته در هر ماه حدود 9/ 0 لیتر شیر مصرف نموده است. درحالی که سرانه مصرف ماهانه شیر برای میانگین کل کشور، دو برابر این مقدار بوده است. تمام این ها نشان می دهد که شدت فقر در سال گذشته تشدید شده است. عمق تنگدستی دهک های پایین جامعه، از نما های دیگری نیز قابل اندازه گیری است. یکی از فاکتور های قابل اندازه گیری، سطح زیربنای محل سکونت خانوار است. در سال 97 حدود 1/ 3 درصد از خانوار های کشور در خانه های با زیربنای 40 متر و کمتر زندگی نموده اند. این مقدار برای دهک اول معادل 8/ 12 درصد بوده است. همچنین سطح زیربنای محل سکونت حدود 2/ 24 درصد خانوار های دهک اول، کمتر از 50 متر بوده است، یعنی حدود یک چهارم خانوار های فقیرترین دهک جامعه، در خانه هایی با زیربنای کمتر از 50 متر سکونت داشته اند. درحالی که این عدد برای دهک پنجم در حدود 6/ 8 درصد گزارش شده است. هزینه هایی که خانوار ها برای کالایی مانند کفش می پردازند، می تواند به نوعی میزان حیاط خلوت درآمد های آن ها را نشان دهد که این حیاط خلوت، برای دهک های پایین به شدت کم است. هرخانوار دهک اول در سال گذشته برای تامین انواع کفش و تعمیرات آن، در حدود 26 هزار و 500 تومان در کل سال هزینه نموده است. یعنی سرانه هزینه هر فرد در دهک اول برای تامین کفش در حدود 10 هزار و 300 تومان بوده است. درحالی که هر ایرانی در سال 97 به طور متوسط برای تامین کفش 84 هزار و 500 تومان پرداخت نموده است؛ یعنی 8 برابر دهک اول. علاوه بر این دهک اول، در سال 96 توانسته بود هزینه بیشتری را بابت کفش بپردازد: 34 هزار و 500 تومان که نسبت به سال 97 تقریبا 8 هزار تومان بیشتر بود. این افت در حالی رخ داد که قیمت ها در سال 97 رشد قابل توجهی نسبت به سال 96 داشته است. مثلا درخصوص هزینه های تفریحی، دهک اول در سال گذشته 3/ 26 هزار تومان هزینه نموده که در قیاس با سال 96، حدود 6 هزار تومان در سال بیشتر بوده است؛ اما شاخص قیمت مصرف نماینده گروه تفریح و فرهنگ، در فاصله بین این دوسال 7/ 43 درصد رشد نموده است. پس در حقیقت از سطح تفریحات دهک اول در سال 97 نسبت به سال 96، کاسته شده است. شاخص دیگری که می تواند فشار هزینه ها در سال گذشته بر طبقه فقیر جامعه را نشان دهد، هزینه خالص لوازم زینتی و شخصی است. نکته اول اینکه در کل کشور، هزینه سالانه برای لوازم زینتی و شخصی به منفی 36 هزار تومان رسیده است. یعنی مردم برای تامین هزینه ها دست به فروش کالا های زینتی خود زده اند و این اتفاق در تمامی دهک های اول تا هفتم اتفاق افتاده است، اما شدت آن در دهک اول قابل قیاس با دهک های دیگر نبوده است. هزینه های دهک اول در خصوص لوازم زینتی و شخصی در سال گذشته منفی 647 هزار تومان بوده است؛ یعنی خانوار های دهک اول در سال 97 به طور متوسط 647 هزار تومان از لوازم زینتی خود را فروخته و جایگزینی هم برای آن نخریده اند. یکی از هزینه های مهم دیگر خانوارها، متعلق به گروه بهداشت و درمان است که کاهش آن، چندان در اختیار خانوار نیست. میزان هزینه ای که خانوار های دهک اول در سال 96 بابت بهداشت و درمان پرداخت نموده بودند، معادل 826 هزار تومان گزارش شده است. این عدد در سال گذشته به 943 هزار تومان رسیده است، یعنی 14 درصد رشد. اما از آن طرف، شاخص قیمت مصرف نماینده بخش بهداشت و درمان در سال 97، رشد 2/ 17 درصدی را نسبت به سال قبلش ثبت نموده است، در نتیجه می توان گفت که توان خانوار های دهک اول برای دستیابی به خدمات بهداشتی و درمانی در سال 97، حدود 3 درصد نسبت به سال 96 افت نموده است.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

asemaneto.ir: آسمان تو: خرید بلیط پرواز، تور های لحظه آخری مسافرتی

iraniro.ir: تور ایران | گردشگری ایران، سفر به مشهد، اصفهان، تهران، کیش، قشم، یزد، تبریز، اخبار ایران

anti6.ir: آخرین خبر: اخبار و مقالات روز دنیا را اینجا بخوانید

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 56674

به "فراوری 7 ماهه خودرو های سواری 22 درصد کاهش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری 7 ماهه خودرو های سواری 22 درصد کاهش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید